Kennisitem
Download artikel Trends en ontwikkelingen in de branche van verzekeraars en intermediairs Download

Trends en ontwikkelingen in de branche van verzekeraars en intermediairs

Een andere manier van werken voor verzekeraars en intermediairs

Een andere manier van werken voor verzekeraars en intermediairs

De gemiddelde Nederlander had in 2010 acht verzekeringen met en totale waarde van €4090. In Nederland is iedereen verplicht om een zorgverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering (indien in het bezit van een auto) af te sluiten. Natuurlijk zijn dit kosten die we liever niet maken, er zijn leukere dingen om je geld aan te besteden!

Verzekeraars en intermediairs ondervinden nog steeds gevolgen van de versnelde aanpassing van de provisieregeling en staan hierdoor zwaar onder druk. Daarnaast neemt de wet- en regelgeving toe en drukt de kredietcrisis op de premies. De verzekeraars en intermediairs branche staat voor een uitdaging. Hoe kunnen we het huidige imago omzetten naar een positief imago? Het antwoord hierop kan zijn: een andere manier van werken.

Deze whitepaper gaat in op de trends en ontwikkelingen binnen de verzekering- en intermediairs branche en wat de vereisten zijn voor een positieve stimulans.

De trends en ontwikkelingen zijn te verdelen in drie verschillende categorieën:

  1. Consument
    • Grotere bescherming van de consument
    • Slecht imago
    • Provisieregeling
  2. Producten & Diensten
  • Transparante producten
  • Verzekeringspakketten
  • Actieve prolongatie
  • Service dominant logic
  1. Distributie
  • Teruglopend aantal adviseurs
  • Toenemende rol ICT

Uitdagingen voor de toekomst
In de branche moeten partijen aan het werk om de trends en ontwikkelingen bij te houden en vervolgens eigen te maken. De trends en ontwikkelingen in zowel de branche als ook op het gebied van marketing en communicatie zijn terug te brengen naar vijf centrale business issues. Download de volledige whitepaper en lees meer over de vijf centrale business issues: customer experience, datakwaliteit, integratie marketing & ICT, ketenintegratie en wet- en regelgeving. Naast deze issues, gaat de whitepaper dieper in op een aantal praktijkcases en oplossingen voor de toekomst.