Gearchiveerd kennisitem
Download artikel Ontdek hoe de financiële sector AI omarmt Download

Ontdek hoe de financiële sector AI omarmt

Laat je inspireren door de vele praktijkvoorbeelden in deze webcast

Laat je inspireren door de vele praktijkvoorbeelden in deze webcast

De invloed van technologie is erg groot, zeker in de financiële sector. Waar deze sector in het verleden als eerste volop aan de slag ging met IT, merken we dat zij hierdoor nu vaak te maken hebben met verouderde IT-systemen. Om te blijven concurreren met de FinTech-bedrijven die steeds meer marktaandeel veroveren, gaan de traditionele spelers steeds vaker op zoek naar kunstmatige intelligentie om hen te helpen bij het verbeteren van het processen, producten en diensten. Harry Langevoort, Senior Managing Consultant IBM Watson, vertelt je vol enthousiasme over de ontwikkelingen binnen het veld van AI.

Inventarisatie van afgeronde AI-projecten

Op basis van de praktijkervaring die Harry de afgelopen jaren opdeed bij klanten, deelt hij de AI-projecten op in 3 categorieën. Bedrijven gebruiken kunstmatige intelligentie steeds vaker om:

  1. Hun klantcontact te verbeteren: De chatbot is bijna niet meer weg te denken uit de customer service. En de chatbot wordt steeds slimmer: van de scripted chatbot zijn we nu aangekomen bij de zelflerende chatbot. Op die manier willen bedrijven veel directer en proactiever communiceren met hun klanten.
  2. Hun adviseurs optimaal te ondersteunen: Adviseurs verliezen vaak heel wat tijd bij het opzoeken van informatie voor hun klanten. Systemen zoals Watson zijn gespecialiseerd in het opzoeken van ongestructureerde informatie. Deze systemen halen heel snel de informatie boven water zodat de adviseur snel een goed antwoord heeft voor zijn of haar klant.
  3. Hun processen te optimaliseren: AI helpt organisaties bestaande processen te ondersteunen en verbeteren

Werp een blik in het veld

In deze webcast leer je meer over de lopende AI-projecten bij banken en verzekeraars. Ontdek hoe diverse branches door het inzetten van kunstmatige intelligentie elkaar vinden en versterken of hoe traditionele spelers de concurrentie aangaan met nieuwe partijen in de markt.  

Let op: Dit is een gearchiveerd artikel. IntoFinance brengt graag actuele kennis rondom VisieFinanciele Dienstverlening bij u onder de aandacht. Deze vindt u hieronder.

Actuele kennis

Visie: Soft skills zijn ondergewaardeerd

Koningen van de computercode of meester van de machines? Geweldig natuurlijk als de technische vaardigheden van je consultants subliem zijn. Kunnen ze niet goed communiceren of totaal niet samenwerken dan is de kans groot dat je klant het contract beëindigt en voor een ander kiest. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Soft skills zijn daarom net zo belangrijk als technische expertise. Er is dus werk aan de winkel!

Lees verder...

Financiele Dienstverlening: Duurzaam bankieren: hoe doe je dat?

Er worden grote bedragen geïnvesteerd in duurzaamheid om zo de klimaatdoelstellingen te realiseren. Dit heeft uiteraard ook grote gevolgen voor de financiële wereld die de ruggengraat vormt van deze duurzame financiering. Wat staat in het actieplan dat de Europese Commissie opstelde voor de financiële sector? Welke actiepunten zijn er en wat is hun impact op de financiële wereld? Dat lees je hier.

Lees verder...

Financiele Dienstverlening: Cognitive RPA: Wat zijn de voordelen voor financiële instellingen?

Nog verder digitaliseren zonder de IT-systemen aan te passen. Zo gemakkelijk is cognitive robotic process automation. Niet gek dat veel financiële instellingen zich hierin verdiepen. Wil je meer weten over de kenmerken, voordelen en stappen bij cognitieve RPA? Bekijk de presentatie, focus met je medewerkers op de taken die echt belangrijk zijn en laat routinematig werk over aan robots.

Lees verder...