Kennisitem
Download artikel GDPR vraagt om een effectieve digitale strategie van verzekeraars Download

GDPR vraagt om een effectieve digitale strategie van verzekeraars

Kansen van nieuwe tools

Gepubliceerd: 03-12-2017Kansen van nieuwe tools

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel de Europese richtlijn GDPR, wordt in mei 2018 van kracht. Deze nieuwe wetgeving impliceert zowel een verplichting als een kans voor verzekeraars. De nieuwe wet dwingt tot meer controle over de immense hoeveelheid data die omgaat in onze moderne economie. Maar de verordening is ook een krachtige impuls voor operationele hervorming, onder meer door het gegevenslandschap te vereenvoudigen.

Aandachtspunten bij nieuwe technologie

Verzekeraars kunnen zich goed voorbereiden door gebruik te maken van innovatieve hulpmiddelen voor gegevensverwerking. Om te borgen dat de juiste technologie wordt ingezet, zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  • Voortaan moet beveiliging ‘by design’ de standaard worden
  • Verzekeraars moeten individuele personen een manier bieden om toegang te verlenen tot al hun gegevens
  • Gegevens mogen niet langer permanent worden bewaard
  • Wanneer individuele gegevens worden opgeslagen en verwerkt door een cloudprovider, moet deze voldoen ook aan de GDPR richtlijnen

Organisaties moeten daarom kijken welke innovatieve tools de juiste gegevensopslag, identificatie en analyse van data kunnen vergemakkelijken. Het gebruik van technologische innovaties zoals Internet of Things (IoT), Blockchain, Artificial Intelligence (AI), RPA (meestal met behulp van bots) en Chatbots kunnen helpen bij het realiseren van compliance en tegelijkertijd bedrijfsprocessen verbeteren.

Inspiratie voor Verzekeraars

De grote golf van innovatie in de InsurTech-industrie biedt veel innovatieve ideeën waar verzekeringsmaatschappijen inspiratie uit kunnen opdoen. Lees verder in de whitepaper “GDPR in need for an effective digital strategy” voor meer achtergrond over GDPR voor verzekeraars.