Gearchiveerd kennisitem
Download artikel Een klacht biedt kans tot verbeteren relatie, proces en organisatie Download

Een klacht biedt kans tot verbeteren relatie, proces en organisatie

De kracht van een klacht

De kracht van een klacht

Elke organisatie krijgt wel eens te maken met een klacht van een klant. Een klant kan ontevreden zijn, omdat hij een verwachting had die niet waar is gemaakt door het bedrijf of door de medewerkers van dat bedrijf. Organisaties mogen blij zijn als een klant de moeite neemt om deze klacht te uiten. Dit biedt organisaties namelijk de kans om de relatie met de klant te herstellen en daarnaast het proces of de organisatie te verbeteren.

Erkenning is een fundamentele menselijke behoefte en dus is erkenning van de klacht essentieel. Daarnaast is een goede analyse van de klantsituatie nodig om de klacht van de klant helder te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat de klant die klaagt graag een aantal zaken wil:

  • Klagen
  • Serieus genomen worden
  • Begrip
  • Aandacht
  • Genoegdoening
  • Oplossing voor de toekomst

Heldere communicatie, duidelijke afspraken en goede bereikbaarheid zijn essentieel om een klacht goed af te kunnen handelen. Wanneer deze zaken goed op orde zijn binnen de organisatie kan een klacht helpen de organisatie en bedrijfsprocessen te verbeteren.

Download de whitepaper
Download de whitepaper “ De kracht van een klacht” en meer over het belang van een goede klachtafhandeling om zo bedrijfsprocessen en de organisatie zelf te verbeteren.

Let op: Dit is een gearchiveerd artikel. IntoFinance brengt graag actuele kennis rondom bij u onder de aandacht. Deze vindt u hieronder.

Actuele kennis