Gearchiveerd kennisitem
Download artikel Barrier denken, barrier doen – Pragmatisch en proactieve risicoanalyse Download

Barrier denken, barrier doen – Pragmatisch en proactieve risicoanalyse

Het analyseren en beheren van risico’s met de Bowtie methode

Het analyseren en beheren van risico’s met de Bowtie methode

Elk bedrijf loopt op de een of andere manier risico. Om deze reden is het goed om een gestructureerde risicoanalyse te doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Van oorsprong richt risicomanagement zich op financiële instellingen en de bijbehorende marktrisico’s. De Bowtie methode is een methode waarbij op een gestructureerde wijze de bedrijfsvoering, dus de processen en strategie onder de loep kunnen worden genomen.

Aanpak

Bij elk event wordt een  gestructureerde set vragen opgesteld  om daarna een Bowtie diagram te ontwerpen. Hieronder enkele van meerdere vragen die zijn opgesteld naar aanleiding van activiteiten van een organisatie die voor risico’s kunnen zorgen.

  • Wat zijn de risico’s binnen deze activiteit?
  • Wat kan er toe leiden dat de control faalt?
  • Wat kunnen we doen om de calamiteit te voorkomen?

Voordelen

Er zijn vier voordelen te benoemen van de Bowtie methode, namelijk structuur, communicatie, verbetering en uitkomsten.  De Bowtie methode zorgt onder andere voor een beter begrip van de processen binnen het bedrijf en geeft inzicht in de effectiviteit en efficiëntie van risicobeheersing.

Download geheel vrijblijvend de whitepaper “Barrier denken, barrier doen! – Pragmatisch en proactieve risicoanalyse“ waar inzicht wordt gegeven in de Bowtie methode waar risicoanalyse en risicobeheersing centraal staan.  Hoe een risicoanalyse wordt uitgevoerd,  samen met achterliggende gedachten en voordelen worden behandeld in deze whitepaper.

Let op: Dit is een gearchiveerd artikel. IntoFinance brengt graag actuele kennis rondom Governance, Risk & Compliance bij u onder de aandacht. Deze vindt u hieronder.

Actuele kennis

Governance, Risk & Compliance: GDPR vraagt om een effectieve digitale strategie van verzekeraars

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel de Europese richtlijn GDPR, wordt in mei 2018 van kracht. Deze nieuwe wetgeving impliceert zowel een verplichting als een kans voor verzekeraars. De nieuwe wet dwingt tot meer controle over de immense hoeveelheid data die omgaat in onze moderne economie. Verzekeraars kunnen zich goed voorbereiden door gebruik te maken van innovatieve hulpmiddelen voor gegevensverwerking.

Lees verder...