Blog

Big data analytics: Sterke inzichten stuwen de financiele planning

Publicatiedatum:

afbeelding bij

De CFO en zijn spreadsheet zijn twee handen op één buik. Zullen klanten op tijd betalen? Hebben we te veel voorraad? Zullen de productiekosten stijgen? Het antwoord op deze vragen vinden de meeste CFO’s terug in hun excelsheet.
Toch worden ze vandaag geconfronteerd met uitdagingen waar geen enkele spreadsheet op kan inspelen. In een internationale en concurrentiële omgeving moeten ze meer beslissingen in een sneller tempo nemen. Een warme winter kan een kledijwinkel veel geld kosten. Een verhoogde werkloosheidsgraad in één land, kan een significante impact uitoefenen op de winstgevendheid van een bedrijf in een ander land. CFO’s moeten anticiperen op bepaalde gebeurtenissen om de winstgevendheid te blijven garanderen. Daarom is het noodzakelijker dan ooit om slimme inzichten toe te passen op de financiële werking van een organisatie. Analytics kunnen een sterk concurrentieel voordeel opleveren door de financiële planning, raming, rapportage en analyse dynamischer en efficiënter te maken. De spreadsheet is in deze materie ongelooflijk verouderd geworden.

Blog Analytics

Buikgevoel versus predictive analytics

IBM’s meest recente CFO studie toont aan dat 52 procent van de CFO’s nog steeds gebruik maakt van spreadsheets om toekomstige uitgaven en inkomsten in te schatten. 14% beperkt zich zelfs tot een buikgevoel. Het is tijd voor drastische veranderingen. Bedrijven stellen zich met spreadsheets kwetsbaar op tegenover fouten en onjuistheden zoals foute formules, kopieer-en-plak fouten en onstabiele macro’s. Het grootste nadeel van de spreadsheet is evenwel dat de CFO en zijn medewerkers 80% van hun tijd spenderen om data in te voeren en aan te passen. Tijd die ze beter kunnen gebruiken voor de feitelijke analyse, gebaseerd op complexe, maar nauwkeurige bedrijfsdata die de financiële toekomst veilig stelt.

Hoe kunnen analytics de CFO helpen?

Predictive analytics kunnen de financieel medewerker helpen om te anticiperen op de financiële toekomst van een bedrijf door realtime data, afkomstig uit tal van bronnen zoals interne databases, werkgelegenheidsstatistieken, weersvoorspellingen en concurrentieanalyses, te analyseren. Tel daarbij de mogelijkheid om de financiële analyse en de strategische planning te automatiseren en organisaties zullen sneller en nauwkeuriger kunnen inspelen op toekomstige opportuniteiten of issues.
Analytics stellen bedrijven in staat om hun winstgevendheid te analyseren zodat ze de meest interessante producten, klanten en verkoopkanalen kunnen identificeren. Via krachtige wat-als scenario’s, kunnen ze keuzes evalueren, assumpties testen en huidig beleid toetsen aan vroegere beslissingen of externe benchmarks. Resultaat? Een financiële analyse die vooruitkijkt helpt zowel het sales, marketing als operationeel team om de meest winstgevende opportuniteiten te vinden. De heilige graal van de CFO!